19 juni 2016

Brettporter

Med inspiration, eller rättare sagt råkapning, av recept från Gubbens Lantbryggeri kommer här en brettporter som förhoppningsvis ska hamna inom folkölspannet. Jag hade turen att få prova Gubbens folköl på 3,5 % ABV under belgoträffen 2015 och fick där lite insiderinformation om receptet. Jag ser fram emot att se hur B. lambicus fungerar som primär jäst. Det ska tydligen vara skillnad på stammarna från White Labs och Wyeast, där den senare verkar vara att föredra om man vill ha de karatäristiska tonerna av körsbär. Dock är jag osäker på maltnotan, men det här tror jag ska kunna fungera.

Malt
1400 g maris otter pale alemalt
400 g chokladmalt
400 g rostat korn (dehusked)
250 g biscuit malt

Mäskningsschema
Försockringsrast, 69,9 - 66,7 °C i 60 min
Utmäskning, 77,3 °C i 10 min

Humle
20 g Styrian Golding Bobek [3,20 %], koktid 75 min

Övriga tillsatser
3,5 g NaHCO3, mäskvattnet
3 ml mjölksyra (80%), mäsken
1 krm jästnäring (White Labs), koktid 15 min

Jäst
Wyeast Brettanomyces lambicus (W5526) - 1,0 liter förkultur

Kolsyrajäsning
6,0 g socker per liter öl för att kolsyra ölen

Data
Koktid 75 min
Flaskvolym: 11,3 liter
OG: 1,049
FG: 1,014
IBU: 15
EBC: 137
ABV: 4,7 %

Utförande
2016-06-09 Förkultur satt.
2016-06-19 Bryggning, tyvärr med högre utbyte än förväntat.
2016-11-20 Buteljering.

Resultat
Ölet är svart med en krämig brun skumkrona som byggs upp vid upphällning. Doften fylls av kaffe, kakao, torkade körsbär och läder. Smaken är milt syrlig där körsbären kommer fram ännu mer tydligt. Kaffe, kakao och en viss rökighet kommer också fram. Faktiskt riktigt trevlig och inte långt ifrån vad jag ville uppnå. Kul att jästen bidragit med så pass mycket karaktär! Känns som en bra matöl som antagligen skulle fungera till det mesta.
Hade jag kunnat få till en folköl nästa gång hade det varit ännu trevligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar