30 april 2016

Wit & Brett

Här kommer ytterligare en bryggning av ett helt vanligt öl, nästan. Ena halvan ska brettas ner såklart.
En klassisk wit är något jag verkligen kan uppskatta som törstsläckare och för den rena halvan vill jag ha en till stilen traditionell öl. Tyvärr fanns inget annat än simcoe hemma, så det får duga. Humlen har ändå en så liten roll i en wit, så jag tvivlar på att det skulle bli någon märkbar skillnad med europeisk humle.

Malt
1600 g pilsnermalt
1600 g puffat vete

Mäskningsschema
Försockringsrast, 68,7 - 63,6 °C i 60 min
Utmäskning, 77,7 °C i 10 min

Humle
7 g Simcoe [11,40 %], koktid 60 min

Övriga tillsatser
7 ml mjölksyra (80 %), mäsken
1 krm jästnäring (White Labs), koktid 15 min
15 g korianderfrön, koktid 15 min
Zest från 1 apelsin, koktid 15 min

Jäst
White Labs Belgian Wit Ale (WLP400) - 0,8 liter förkultur
1 paket The Yeast Bay Brussels Brettanomyces Blend

Kolsyrajäsning
7,0 g socker per liter öl för att kolsyra ölen

Data
Koktid 90 min
Flaskvolym: 11,3 liter
OG: 1,052
FG: 1,022 / 1,009
IBU: 16
EBC: 7
ABV: 4,0 % / 5,7 %

Utförande
2016-04-28 Förkultur satt.
2016-04-30 Bryggning. Jäsning vid 18,0-18,2 °C.
2016-05-15 Jäshinken ställd i rumstemperatur.
2016-05-24 Buteljering av 8 liter naturell wit, FG 1,022.
Brussels Brett Blend tillsattes till resterande 5 liter av ölet.
2016-09-18 Buteljering av 3,3 liter brettad wit, FG 1,009.

Resultat
Den traditionella witen hälls upp klart gul med ett vitt fluffigt skum som håller sig ganska bra. Ölen är fyllig och inte riktigt så frisk som jag hade önskat. Skumbanan, nejlika, vitpeppar, lite koriander, päron och vaniljsocker kommer fram i smaken. Godkänt, men inte mer. Med den låga utjäsningen skulle jag nästa gång använda vetemalt istället för puffat vete, åtminstone till en viss del, för att få en torrare öl.
Den brettade witen ser identisk ut, men med markant lägre skumstabilitet. Redan i doften märks skillnad där bretten bidragit med funkiga toner av stall, druvor och citrus. Smaken är friskare än den traditionella versionen, där fokus på exotiska frukter och funk kommer fram ganska fint. Också en hel del vetedeg finns trots lagring av flaskor. Den brettade varianten hade vunnit på en ytterligare smaksättning, så som mango, citrusfrukt, citrongräs eller limeblad. Just nu är den lite tråkig, men hade antagligen fungerat bra att blanda ut andra öl med.

2 kommentarer:

  1. Kudos för ett mycket fyndigt namn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, jag är dock långt ifrån först med detta namn :)

      Radera