19 november 2013

Granskottsöl

En av de första ölen som faktiskt fick mig intresserad av annat än ljus lager var när en kompis rekommenderade mig att prova Närke Kulturbryggeris Gransus, och jag kommer ihåg den som frisk, fräsch, annorlunda och väldigt god! Så med det här receptet gör jag ett försök att efterlikna deras fina skapelse.

Malt
3100 g pale ale mat (2-row)
300 g CaraRuby
200 g ambermalt

Mäskningsschema
Försockringsrast, 65,6 - 61,2 °C i 60 min

Humle
8 g Northern Brewer [10,60 %], koktid 60 min
8 g Chinook [13,10 %], koktid 15 min
4 g Northern Brewer [10,60 %], koktid 15 min

Övriga tillsatser
1 krm jästnäring (White Labs), koktid 15 min
3,6 krm MaltMagnus klarningsmedel, koktid 15 min
300 g granskott, koktid 15 min

Jäst
2 rör White Labs Yorkshire Square Ale Yeast  (WLP037) - utgångsdatum 2013-03-18

Kolsyrajäsning
3,4 g socker per liter öl för att kolsyra ölen

Data
Koktid 60 min
Flaskvolym: 11,2 liter
OG: 1,052
FG: 1,010
IBU: 29
EBC: 17
ABV: 6,3 %

Utförande
2013-06-02 Plockat granskott i Vallda Sandö, som jag frusit in.

2013-06-15 Bryggning
2013-07-06 FG uppmätt till 1,004. 170g maltodextrin kokades till en sockerlag och tillsattes för att höja FG till 1,010. Flasktappning i bruna 33 cl glasflaskor i belgisk modell á la Duvel.

Resultat
Ölet har en enorm skumbildning, som kan förklaras av att malten jag använt eventuellt varit infekterad av fusarium, som är ett skadedjur som lägger sporer i malten vilka kräver över 120 °C för att ta kål på. Oftast ger de ingen smakpåverkan utan enbart en hög skumbildning.
Något som är konstigt är att ölet jäste ner så lågt som till 1,004. Det kan tyda på infektion, då ölet också smakade lite syrligt innan tillsats av maltodextrinet. Om ölet varit brett-infekterat skulle en hög kolsyrahalt i flaskorna kunna vara förklarbar, men kolsyran är lagom medans skumbildningen är problemet. Så jag tror på att det kan ha varit fusarium i malten.
Utöver det så smakar ölet mjukt fylligt av granskotten, som bidrar med en smak av vingummi, päron och en lätt syrlighet som backas upp av en fin maltighet och lätta estrar från den ganska varma jäsningen. En trevlig öl som passar fint till mat, förslagsvis rotfruktssoppor eller en smör- och timjansrostad macka med saltrulle och pepparrotskräm.
Mängden granskott i ölet var lagom, gör jag om ölet igen så kommer jag nog inte ändra på doseringen.
Jag har provat min öl sida vid sida mot några kommersiella öl med granskott, så här tycker jag skillnaderna/likheterna är:
  • Närke Kulturbryggeri Gransus - Friskare, mer lättdrucken, granskotten känns inte lika tydligt som i min öl, där dom gav en lite sötsyrlig, fruktig smak.
  • Brekeriet Öl med granskott - Lik min, men är lite renare i smaken. Kryddnejlika, lite syrlighet från granskotten och vingummi känns.
  • William Brothers Alba Spruce & Pine Ale - Kvalmigare, ganska tung att dricka och en söt smak från granskotten som påminner om vingummi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar