19 november 2013

Saison du Pomme et Églantier

Efter att ha provat Dugges Hippofae och Brekeriets Breidur, som jag tyckte var två riktigt goda saisoner, så tänkte jag ge mig på att brygga något liknande. Hippofae är smaksatt med honung, havtorn, nypon och rölleka. Breidur är smaksatt med mango och äpple, och är såklart jäst med någon form av Brettanomyces. Så jag tänker att jag tar lite av varje och slänger ihop till en egen öl: En äpple- & nyponsaison, som gärna får vara ganska rund, fruktig och smakrik.
Det hade ju varit väldigt trevligt om man kunde få lite Brett i ölet, och särskillt vild sådan från äpplena. Så jag funderade på hur jag skulle lösa det utan att vara dumdristig och förstöra satsen. Jag kom fram till att det bästa sättet var att tillsätta äpplena var i sekundärjäsningen, även för att få ut så mycket smak som möjligt. Jag tänker medvetet vara lite halvslarvig med descinificeringen av äpplena, så att jag förhoppningsvis ska få ner någon god stam av Brettanomyces i jäshinken.
Nyponen tänker jag slänga ner i vörtkoket för att få ut så mycket smak som möjligt. Det känns inte som att de kommer ge ifrån sig så mycket smak om de bara får ligga några dagar i sekundärjäsningen.

Malt
2000 g pilsnermalt
420 g Munichmalt
280 g puffat vete

Mäskningsschema
Försockringsrast, 68,5 - 65,0 °C i 60 min
Utmäskning, 78,0 °C i 10 min

Humle
16 g East Kent Golding [6,00 %], koktid 60 min
10 g East Kent Golding [6,00 %], koktid 20 min

Övriga tillsatser
1 krm jästnäring (White Labs), koktid 15 min
5 ml mjölksyra (80 %), mäsken
500 g nypon (urkärnade, delade, från vresros), koktid 60 min
1000 g äpple (Summer Red, rivna), innehåller 60 g socker, sekundären 7 dygn

Jäst
1 rör White Labs Belgian Saison II Yeast (WLP566) - bäst före 2013-08-03

Kolsyrajäsning
5,7 g socker per liter öl för att kolsyra ölen

Data
Koktid 60 min
Flaskvolym: 10,9 liter
OG: 1,042
FG: 1,012
IBU: 28
EBC: 9,3
ABV: 4,3 %

Utförande
2013-08-26 Plockat vresrosnypon, delat och kärnat ur dem. Frusit in i plastpåse.

2013-09-03 Bryggning
2013-09-17 SG uppmättes till 1.011. Äpplen sköljdes och sprayades med descinficeringsmedel. Kärnor och kvistar skars bort, resten revs i descinficerad matberedare. 1 kg rivna äpplen lades i den jäsande ölen.
2013-09-27 Flasktappning i bruna 33 cl glasflaskor.

Resultat
Tunn, känns lite spritig. Äpplena kommer fram medans nyponen är som bortblåsta och har inte lämnat några spår i ölet. Ganska tråkig öl, men ändå med svaga toner av saison:ig pepprighet, kryddnejlika, mandelmassa och lite skumbanan. Kan fungera bra till varma sommardagar, eller så får jag hoppas att en brettstam utvecklas i flaskorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar