5 maj 2016

Brunporter

Dags för att fylla på fatet Magnus igen. Denna gång är det dags för att fatlagra en brunporter, så som man gjorde på Guiness och Fuller's förr i tiden.
Vi bestämde oss för receptet 50/50 Maris Otter samt brunmalt och att varje bryggare sedan får jäsa med valfri brittisk alejäst. Med ett halvårs fatlagring ska detta öl förhoppningsvis utveckla milda fattoner och ett litet funk. Med tanke på att vår historiska IPA fick ganska så rejält med funk, så vet jag i ärlighetens namn inte vad jag ska förvänta mig längre. Det får tiden utvisa.

Malt
3000 g Maris Otter pale alemalt
3000 g brunmalt

Mäskningsschema
Försockringsrast, 67,8 - 64,2 °C i 60 min
Utmäskning, 76,2 °C i 5 min

Humle
34 g Northern Brewer [9,00 %], koktid 60 min

Övriga tillsatser
4 ml mjölksyra (80 %), mäsken
3,3 g CaSO4, mäsken
2,8 g NaHCO3, mäsken
2 krm jästnäring (White Labs), koktid 15 min

Jäst
1 paket Safale S04 (torrjäst)

Kolsyrajäsning
4,8 g socker per liter öl för att kolsyra ölen

Data
Koktid 60 min
Flaskvolym: 20 liter
OG: 1,070
FG:
IBU: 32
EBC: 55
ABV:

Utförande
2016-04-10 Bryggning av min delsats.
2016-05-05 Fatet som precis tömts på historisk IPA sköljdes ur med vatten för att bli av med humleresterna från alla pellets.
Därefter fylldes fatet med brunporter.
2016-10-15 Buteljering och tömning av fatet Magnus.

Resultat
Ölet är brunt med ett litet skum som bildas vid upphällningen. Kaffe, röda bär och blött trä kommer upp i doften som också är aningens funkig. Smaken är torr och mineralisk med kaffe och stallfunk.
Tack och lov lugnade sig Brettanomyces ifrån förra fatfyllningen till fyllningen av detta öl, som nu är gott men lite väl hårt vattenbehandlat för min smak. Jag hade nog föredragit en fylligare variant med lite havregryn eventuellt.
En öl som fungerat bra till julbordet, och antagligen annan husmanskost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar