23 mars 2014

Humlejuice

En öl som verkligen satt sig i mitt minne är Omnipollos Fatamorgana, som med sin fruktighet, milda beska och eleganta belgotoner gör att ölet känns som att dricka flytande humle. En helt fantastisk öl enligt mig, som både är lättdrucken, frisk och komplex.
Så jag tänkte därför ge mig på ett försök att skapa något som liknar denna öl. Det jag utgår ifrån är vad som står på baksidan av flaskan, men humlesorterna är utbytta. Planen är att torrhumla i två omgångar och för att inte mesa så kommer 160 g humlekottar användas.

Malt
3000 g pilsnermalt
1000 g vetemalt
300 g fiberberikade havregryn

Mäskningsschema
Försockringsrast, 65,3 - 63,5 °C i 60 min
Utmäskning, 77,3 °C i 10 min

Humle
10 g Citra [14,80 %], koktid 60 min
20 g Centennial [11,50 %], koktid 15 min
50 g Citra [14,00 %], torrhumling 6 dygn
32 g Chinook [13,00 %], torrhumling 6 dygn
50 g Nelson Sauvin [12,00 %], torrhumling 5 dygn
30 g Galaxy [14,00 %], torrhumling 5 dygn

Övriga tillsatser
6 ml mjölksyra (80 %), mäsken
1 krm jästnäring (White Labs), koktid 15 min

Jäst
1 rör Wyeast French Saison (3711) - 0,8 liter förkultur

Kolsyrajäsning
6,0 g socker per liter öl för att kolsyra ölen

Data
Koktid 90 min
Flaskvolym: 9,8 liter
OG: 1,078
FG: 1,011
IBU: 46
EBC: 11
ABV: 8,9 %

Utförande
2014-03-21 Förkultur satt.
2014-03-23 Bryggning.
2014-03-30 SG 1,011
Omtappning till ny jäshink och torrhumling med Citra och Chinook.
2014-04-05 Den gamla humlen togs upp. Ny torrhumling med Nelson Sauvin och Galaxy.
2014-04-10 Flasktappning i 26 st 37,5 cl champagneflaskor med kapsyl.

Resultat
Ölet har fått en riktigt fin arom av humle där tropiska frukter så som passionsfrukt, grape, vindruvor kommer fram. Likaså smaken har mycket fina humletoner som går bra ihop med de belgiska fenolerna som saisonjästen skapat. Dock finns där också lite väl mycket alkohol i smaken, som drar ner intrycket. Trots detta ett lyckat öl enligt mig, även om receptet skulle vinna på en lägre alkoholhalt.

Passande nog släpptes Omnipollo Fatamorgana på systembolaget i juni och självklart gjordes en jämföresle av ölen, som vid det här laget borde vara ungefär lika gamla.
Färgmässigt är ölen väldigt lika varandra. Min öl har en betydligt större skumkrona, som också ligger kvar ett bra tag i glaset, medans Fatamorganan knappt har någon skumbildning att tala om.
I både arom och smak skiljer sig ölen en del åt, där min variant har mer av de belgiska tonerna som också gör att ölet känns mjukare och rundare ihop med den lägre beskan. Dock vinner Fatamorganan matchen solklart med sin enorma fruktighet, högre drickbarhet och knappt någon smak av alkohol alls.
Nu inser jag att Omnipollo inte jäst detta öl med en belgisk jäststam, utan att det antagligen är maltnotan som de menar är saisonlik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar