11 maj 2014

Försurad Barley Wine

Dags för bryggning av ännu en barley wine. Denna gång blir det dock med en twist, då jag kommer dela satsen och smaksätta med rödvin respektive mjölksyra, för att ge ölet en syrlighet som jag hoppas kommer fungera bra ihop med sötman i grundölet.
Ett exempel på öl som gjorts på detta vis är De Molen Bommen & Granaten Bordeaux BA, som är en barley wine som lagrats på rödvinsfat. Ölet har fått en härligt vinös smak som går väldigt fint ihop med den sötsyrliga smaken vinet också ger till ölet.
De Molen har även gjort en, vad de själva kallar, "Imperial Gose" vid namnet Angst & Beven. Som jag förstått det hela så är även detta öl en barley wine i grunden, som sedan smaksatts med mjölksyra.
Båda dessa kommersiella öl är fatlagrade, men den delen med ek tänkte jag helt hoppa över. Istället kommer jag att tillsätta vinet respektive mjölksyran vid eller strax innan flasktappning.

Malt
4000 g Maris Otter pale ale malt
900 g munichmalt
600 g CaraBelge
250 g Special B

Mäskningsschema
Försockringsrast, 69,3 - 67,8 °C i 60 min
Utmäskning, 79,1 °C i 10 min

Humle
10 g Centennial [11,50 %], koktid 60 min
7 g Citra [14,80 %], koktid 60 min
20 g Centennial [11,50 %], koktid 15 min

Övriga tillsatser
1 krm jästnäring (White Labs), koktid 15 min
5,8 krm Maltmagnus klarningsmedel, koktid 15 min
3 ml mjölksyra (80 %), mäsken
0,7 g NaHCO3, mäskvattnet
25,5 ml CaCl2 (33 % lösning), mäskvattnet
72 ml Pascual Toso Alta Reserve Malbec (rödvin), sekundären
6,5 ml mjölksyra (80 %), sekundären

Jäst
1 paket White Labs Irish Ale (WLP004) - 0,6 liter förkultur

Kolsyrajäsning
4,0 g socker per liter öl för att kolsyra ölen

Data
Koktid 90 min
Flaskvolym: 10,6 liter
OG: 1,098
FG:  1,033
IBU: 46
EBC: 38
ABV: 8,7 %

Utförande
2014-04-25 0,6 liter förkultur satt.
2014-05-09 Eftersom att bryggningen blivit uppskjuten så hade förkulturen fått stå ett tag. Jag fyllde därför på med ny vört som ökade volymen på förkulturen till 2,0 liter. Då blev det fart på jästen igen.
2014-05-11 Bryggning. Ungefär en fjärdedel av förkulturen användes (0,5 liter).
2014-06-06 Smakprov med vin utfört, där det vinnande konceptet verkar vara 2 % rödvin.
2014-06-08 Satsen uppdelad i tre delar.
3,0 liter buteljerades naturell.
3,0 liter buteljerades med 6,5 ml mjölksyra (80 %), efter avsmakning.
3,6 liter buteljerades med 72 ml rödvin.
 
Resultat
Alla tre varianterna har fått en trevlig maltbas som lockar fram toner av kola, torkade fikon och lättrostad malt. Färgen är snyggt rödbrun, väldigt passande för ett barley wine. Kolsyran i ölen är låg, men fungerar för stilen. Ett litet skum byggs upp, men fräser ganska snabbt bort igen.
Det naturella ölet har en riktigt trevlig doft där kola och torkade fikon återfinns, men i smaken har vi tyvärr en hel del småsyrliga gröna äpplen (acetaldehyd), som drar ner intrycket.
Vid en eventuell ombryggning så kan jag tänka mig att köra med samma maltbas, men att byta jäst mot exempelvis Scottish Ale som jag tycker fungerade helt okej senast och att jäsa vid en något lägre temperatur.
 
Varianten med rödvin har en del acetaldehyd i doften, men som istället drar åt röda äpplen. Ölet har en fin vinös sötma, smak av kola, torkade fikon och röda äpplen. Något bättre än den naturella varianten, där vinet verkar maskera acetaldehyden. Dock kan jag nu i efterhand känna att det var slöseri på gott vin. Även om det inte handlade om några mängder så tror jag att ett betydligt billigare vin hade fungerat minst lika bra. Dessutom hade jag antagligen kunnat ha i mer av ett lite mindre smakrikt vin utan att ta över ölet och samtidigt ge den vinösa känslan jag vill åt.
 
Ölet syrat med mjölksyra är nästan min favourit, även om det inte direkt är någon höjdare. En del gröna  äpplen återfinns i doften, men i smaken maskerar syran acetaldehyden och gör att syran känns som en frisk fläkt mot sötman, kolan och dom torkade fikonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar