7 juni 2015

Sapinette 2015

Återigen ska en öl med granskott bryggas, dom är ju oemotståndligt fina vid denna tid på året. En succé bland förra årets producerade öl var Sapinette, så den ska allt bryggas igen, men denna gång med en annorlunda twist. Samma jäst ska dock användas, nämligen Brettanomyces bruxellensis Trois eller Saccharomyces "bruxellensis" Trois som White Labs numera kallar den. Det visade sig nämligen att det inte alls var Brettanomyces vartefter ett namnbyte gjordes. Konstigt kan man tycka eftersom att jästen producerar ett fruktigt öl med lätt funk, arbetar långsamt, ger hög attenuering och bildar pellicle (hinna över ytan). Dessa egenskaper är väldigt typiska för Brettanomyces. Dock har icke-framavlad Saccharomyces förmågan att göra det samma och räknas därmed också som vildjäst. De stammar av Saccharomyces som främst används idag är ju hårt framodlade och har tappat dessa oönskade egenskaper under evolutionens gång.
Smaksättningen för årets granskottsöl tror jag kommer gifta sig fint med de smaker som WLP644 producerar. Sechuanpeppar har en smak av kryddpeppar, enbär, syrligt citruszest och mentol vilket ihop med råg och tallskott, som också bidrar med kryddiga toner, nog ska gå fint ihop med jästens fruktighet och funk.
Kombinationen av brittisk och amerikansk humle i förra versionen var trevlig, så det kör jag på igen.
Jag använder denna gång 10 % syramalt för att tillföra laktat, vilket jästen sedan kan fermentera till den fruktiga estern etyllaktat.

Malt
2300 g pilsnermalt
300 g puffat vete
300 g rågflingor
300 g syramalt

Mäskningsschema
Försockringsrast, 67,9 - 64,8 °C i 60 min
Utmäskning, 78,3 °C i 10 min

Humle
8 g Citra [13,10 %], koktid 60 min
25 g Bramling Cross [5,50 %], koktid 15 min
20 g Bramling Cross [5,50 %], koktid 5 min
30 g Amarillo [8,50 %], koktid 5 min
55 g Bramling Cross [5,50 %], torrhumling 7 dygn
60 g Citra [13,10 %], torrhumling 7 dygn

Övriga tillsatser
5 ml mjölksyra (80 %), mäsken
1 krm jästnäring (White Labs), koktid 15 min
150 g granskott, koktid 15 min
150 g tallskott, koktid 15 min
5,0 g sechuanpeppar, koktid 15 min

Jäst
1 rör White Labs Brettanomyces bruxellensis Trios (WLP644)

Kolsyrajäsning
6,0 g socker per liter öl för att kolsyra ölen

Data
Koktid 90 min
Flaskvolym: 8,7 liter
OG: 1,064
FG: 1,008
IBU: 55
EBC: 8,7
ABV: 7,5 %

Utförande
2015-06-07 Plockat tall- och granskott i Vallda Sandö.
Bryggning av ölet. Syramalten tillsattes då 15 minuter av försockringsrasten återstod. Skotten samt pepparkornen lades i humlekokepåsar under koket för att sedan kunna lyftas upp. 
2015-08-01 Torrhumling. 
2015-08-08 Buteljering. 

Resultat
Ett stort vitt skum bildas vid upphällningen av detta grumliga öl, där kolsyranivån även är ganska hög. Liksom i tidigare öl med granskott finns speciella partiklar i ölet, som sjunker snabbt till botten av glaset. Dessa bidrar säkerligen till den stora skumbildningen. I doften finns friska toner av tallkåda, vingummi och örtig kamomill. I smaken finns ännu mer kåda, lite svartpeppar och vingummi där eftersmaken är torr, lätt sträv och lämnar en liten hint av alkohol på grund av den högre utjäsningen. Till skillnad från Sapinette 2014 finns inget funk i denna sats, vilket är konstigt med tanke på att WLP644 användes i båda satserna.
Detta öl tävlade i Amylases vinterölsträff 2015, där den hamnade på en 8e placering bland de tävlande ölen. Riktigt kul tycker jag!
Smaksättningen var intressant, men tallskotten har gett en lite väl intensiv smak ihop med en lite väl kryddig smak från pepparn och råget, som gör ölet svårt att uppskatta i större mängder än ett litet smakprov. Därför fungerade det antagligen bra vid hembrygdsträffen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar