5 februari 2014

Salt Stänkare

Dags för ännu en Gose, som återigen ska bryggas med havsvatten från min barndomsbadplats i Vallda Sandö. Receptet sedan senast är förändrat genom att försöka höja alkoholhalten lite, samt att försöka få till en högre utjästning och att få en högre halt mjölksyra i ölet.
För att uppnå en högra syra i ölet, så har jag nu odlat fram en mjölksyrabakteriekultur från malt och det jag inte gjorde förra gången var att låta mjölksyrabakterierna arbeta anaeorbt och vid högre temperatur 2-3 dagar innan någon jäst tillsätts. Det tror jag ska göra susen, om nu bara min odling håller sig i schack.

Malt
1300 g vetemalt
1000 g pilsnermalt
500 g munichmalt

Mäskningsschema
Försockringsrast, 65,7 - 64,0 °C i 60 min
Utmäskning, 77,8 °C i 10 min

Humle
14 g Fuggles [4,80 %], koktid 60 min

Övriga tillsatser
1 krm jästnäring (White Labs), koktid 15 min
4 ml mjölksyra (80 %), mäsken
6,0 liter havsvatten, mäsken
10,0 gram krossade korianderfrön, koktid 15 min

Jäst
0,5 dl mjölksyrabakteriekultur
1 paket Wyeast Kölsch Yeast (2565) - 0,6 liter förkultur

Kolsyrajäsning
4,3 g socker per liter öl för att kolsyra ölen

Data
Koktid 90 min
Flaskvolym: 10 liter
OG: 1,056
FG: 1,023
IBU: 14
EBC: 11
ABV: 4,4 %

Utförande
2014-02-05 Havsvatten hämtat och filtrerat genom kaffefilter.
Smaktest gjort med saltvatten och kranvatten och där kom jag fram till att en kombination av 50% av vardera sort blev godast och gav en frisk sälta. Med andra ord lite annorlunda sedan senaste bryggningen med saltvatten, men det kan säkert bero på att snön smält nu de senaste dagarna och spätt ut havsvattnet.
Bryggning enligt receptet, vörten kyldes till 32,6 °C. Jäshinken fylldes med koldioxid från tub för att skapa en anaerob miljö åt bakterierna och vörten hälldes sedan ner försiktigt utan att syresätta den. 0,5 dl av min egenuppodlade mjölksyrabakteriekultur tillsattes och jäshinken sattes ner i det fyllda badkaret där en doppvärmare håller vattnet vid 25 °C.
2014-02-07 Förkultur med Kölsch-jäst satt.
2014-02-08 Jäshinken upptagen ur badkaret för att svalna lite innan jästen åker i.
2014-02-09 Förkulturen med Kölsch-jäst tillsatt till ölet, som nu doftar surt och funkigt samt fått sig en riktigt snygg hinna.
2014-02-25 Flasktappning.
Ölet hade inte fått så mycket syra som jag hade önskat. Det kan också bero på att den inte jäst ut särskillt mycket, men i vilket fall som helst så boostade jag syran genom att ha 50 ml mjölksyra (80 %) i ölet innan flasktappningen.
Jag minskade också sockerdoseringen eftersom att FG var så pass högt, jag misstänker att det kommer jäsa ut ytterliggare lite på flaska.
 
Resultat
Ölet har lite väl låg kolsyrahalt, och verkar således inte ha jäst ut mer på flaska. Detta kompenseras av en frisk syrlighet som fräschar upp ölet ihop med den kraftiga sältan, vilket gör att ölet ändå känns friskt. I smaken dominerar sältan, som jag nästan tycker har bidragit med en lite marin känsla där blåstång, strandkrabbor och varma klippor hamnar i tankarna. Trevligt tycker jag, men inte helt uppskattat bland alla som provat ölet. Koriandern har gett ölet en citruslik smak, som jag associerar med piggelin.
Det är helt klart ett väldigt udda öl, som har för hög sälta för sin stil, men jag gillar verkligen allt med den! Den laktiska syran, havssältan och piggelinen går väldigt fint ihop och gör ändå ölet balanserat trots att den är på gränsen till för salt, även för mig som tycker att mat ska vara välsaltad. Sen har det väl en del att göra med att ölet för mina tankar tillbaka till den gamla badplatsen i Vallda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar