19 november 2013

Carnivorus

Det som en gång började diskuteras sent en lördagkväll lite på skoj, ska nu bli verklighet! En öl med kött ska bryggas. För att få ut smakerna från köttet tänker jag koka en egen buljong på olika sorters nötkött samt bacon. Köttbuljongen ska sedan användas som mäskvatten. Det här kan nog bli hemskt, men det måste bara göras!

Malt
800 g pilsnermalt
400 g rökmalt (Weyermann)
150 g Munichmalt
100 g fiberberikade havregryn
50 g rostat korn

Mäskningsschema
Försockringsrast, 66,8 - 60,3 °C i 60 min
Utmäskning, 78,0 °C i 10 min

Humle
5 g East Kent Golding [6,00 %], koktid 60 min
6 g Fugggles [4,80 %], koktid 15 min

Övriga tillsatser
0,5 krm jästnäring (White Labs), koktid 15 min
1,5 krm MaltMagnus klarningsmedel, koktid 15 min
2 ml mjölksyra (80 %), mäsken
5 liter köttbuljong (415 g kalvben, 347 g kalvhögrev, 140 g bacon, 5 gula lökar, 4 morötter, 2 fänkålshuvud, 500 g rotselleri, 3 lagerblad, 3 msk tomatpuré, 8 svartpepparkorn, 8 rödpepparkorn, salt till bra smak)

Jäst
1/3 paket Lallemand Nottingham Ale Yeast

Kolsyrajäsning
3,8 g socker per liter öl för att kolsyra ölen

Data
Koktid 60 min
Flaskvolym: 5,2 liter
OG: 1,054
FG: 1,016
IBU: 28
EBC: 45
ABV: 5,1 %

Utförande
2013-10-12 Köttbuljongen kokades 3-4 timmar, silades ner i en plasthink, som ställdes utomhus på balkongen över natten för att låta fettet flyta upp, stelna och partiklar sedimentera.

2013-10-13 Köttbuljongen hävdes från plasthinken för att avlägsna fett och partiklar ner i bryggrytan. Bryggning utfördes sedan som vanligt.

2013-10-19 SG 1,019. Ölen smakar salt, lite syrligt av koldioxiden och väldigt mycket köttbuljong, gott! Godare rumstempererad än kylskåpskall.
2013-11-03 Flasktappning i bruna 33 cl glasflaskor.

Resultat
En brun, hyffsat klar vätska träffar glaset och bildar ett beiget krämigt skum, som snabbt sjunker undan och lägger sig som ett lager över ölet. Doften påminner verkligen om köttbuljong, och i smaken finner jag en rökig köttbuljong med en viss maltighet och en lätt kolsyra. Allt som allt så tycker jag att ölen blev lyckad, men verkligen inget som man sätter i sig flera flaskor utav. Något som andra kommenterat är att sältan är lite för hög, men det håller jag inte med om. Jag tycker att sältan behövs för att få fram smaken ur köttbuljongen. Det var ett kul experiment helt enkelt.
Jag har kommit fram till att en svamprisotto serverat med ölet fungerar riktigt bra. Sältan i maten gör att sältan i ölet försvinner, samtidigt som köttportern väger upp den annars vegetariska risotton. Det känns nästan som att ölet fungerar likt en köttbit till risotton, som också lyfts av ölet. En klockren kombination helt enkelt.
Ett år efter bryggningen provades den sista flaskan med ett gäng vänner, självklart ihop med svamprisotto. Mina misstankar om att ölet skulle vara härsket kunde lyckligtvis dementeras. Istället hade köttsmaken till en viss grad försvunnit och en smak av torkad frukt bildats, vilket kändes lite konstigt.. Dock har ölen med tiden utvecklat en alldeles för hög kolsyra och skumbildning, vilket gör att man behöver vara riktigt snabb vid upphällningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar