24 maj 2014

Sapinette 2014

Granskott är ju något som jag använt mig av tidigare, med lyckat resultat. Dagens öl ska dock smaksättas med en kombination av granskott, tallskott och svartvinbärsblad som jag hoppas kommer fungera bra ihop med de lite större mängderna humle. Även om gran- och tallskott liknar varandra smakmässigt så finns ändå en del skillnader. Granskotten är syrligare och har en fruktig smak av vingumi och koda, medans tallskotten är träigare, torrare och strävare med mer smak av omogna päron och en lätt pepprighet.
För att framhäva tonerna av svartvinbärsblad så tänkte jag prova den brittiska humlesorten Bramling Cross, men det blir även lite amerikansk humle.
Jag ska ta till vara på andra halvan av jästpaketet från förra bryggningen, så även denna öl ska jäsas med 100% Brettanomyces.
Allt som allt borde detta öl bli ganska olikt mitt förra granskottsöl, men förhoppningsvis blir det ändå välsmakande.

Malt
2600 g pilsnermalt
300 g puffat vete
300 g havregryn
100 g munichmalt

Mäskningsschema
Försockringsrast, 67,2 - 63,3 °C i 60 min
Utmäskning, 78,0 °C i 10 min

Humle
8 g Citra [14,80 %], koktid 60 min
25 g Bramling Cross [5,50 %], koktid 15 min
10 g East Kent Golding [6,00 %], koktid 15 min
20 g Bramling Cross [5,50 %], koktid 5 min
25 g Cascade [7,50 %], koktid 5 min
55 g Bramling Cross [5,50 %], torrhumling 6 dygn
30 g Citra [14,10 %], torrhumling 6 dygn

Övriga tillsatser
7 ml mjölksyra (80 %), mäsken
1 krm jästnäring (White Labs), koktid 15 min
250 g granskott, koktid 15 min
100 g tallskott, koktid 15 min
50 st svartvinbärsblad, koktid 5 min

Jäst
1/2 rör White Labs Brettanomyces bruxellensis Trios (WLP644)

Kolsyrajäsning
6,0 g socker per liter öl för att kolsyra ölen

Data
Koktid 90 min
Flaskvolym: 10 liter
OG: 1,062
FG: 1,014
IBU: 53
EBC: 9
ABV: 6,4 %

Utförande
2014-05-24 Plockat svartvinbärsblad, granskott och tallskott i Vallda Sandö.
Bryggning av ölet. Skotten och bladen lades i humlekokpåsar under koket, som sedan enkelt kunde fiskas upp. Svartvinbärsbladen fick ligga kvar även under kylning av vörten.
2014-07-14 Torrhumlat.
2014-07-20 Flasktappning i "belgiska" bruna 33cl glasflaskor á la Duvel.

Resultat
Ölet hälls upp lätt grumligt och ett fluffigt vitt skum byggs upp. Aromen innehåller en intressant och fräsch blandning av funkig kompost, stall, svarta vinbär, citrus samt nejlika. I smaken finner jag en fyllig och komplex blandning av funkig kompost, stall, hö, nejlika, svartvinbärsblad, örter, citrus, kryddig tall, vingummisöta granskott och det hela avslutas torrt med en lätt beska.
Allt som allt en intressant, god och komplex öl som jag känner mig nöjd med. Speciellt funkigheten, som påminner mig om Orval, känns väldigt trevlig. Dessutom kul att smaken av svartvinbärsblad var så pass framträdande och att både tall- och granskotten harmoniserade med övriga ölen på ett fint sätt.
Med tiden har de citrusaktiga humletonerna minskat och funkigheten ökat.

2 kommentarer:

  1. Har smakat den och var riktigt imponerad! Mycket komplex och god smak. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du uppskattade ölet! Hör av dig om du vill prova på Brettanomyces, så ska jag ge dig lite tips.
      / Carl

      Radera