18 maj 2014

Syringa vulgaris 2014

Jag blev riktigt nöjd med förra årets syrénöl, så det här får allt bli en årlig tradition.
Trots allt var förra årets version inte felfri, så några justeringar har gjorts sen senast. Syrénblomssmaken var väldigt svag så detta år kommer jag istället använda en större mängd och nyplockade blommor, som får ligga en kortare stund i koket. Något som hade varit väldigt roligt är om ölet hade blivit färgat av blommorna, men det återstår att se.
Alkoholen kändes ganska tydligt i förra årets upplaga, så därför siktar jag nu på ett lägre OG. Dessutom flasktappade jag den nog lite tidigt med tanke på att den fortsatte jäsa på flaska, vilket resulterat i en lite för hög kolsyranivå. När ölen var färsk var den lite väl besk, så jag har även dragit ner på bittergivan i humleschemat.

Malt
2000 g pilsnermalt
500 g Munichmalt
350 g puffat vete
350g havregryn

Mäskningsschema
Försockringsrast, 67,2 - 62,8 °C i 60 min
Utmäskning, 77,6 °C i 10 min

Humle
6 g Citra [14,00 %], koktid 60 min
16 g East Kent Golding [6,00 %], koktid 15 min
20 g Cascade [7,50 %], koktid 5 min
10 g Amarillo [11,50 %], torrhumling 5 dygn
10 g East Kent Golding [6,00 %], torrhumling 5 dygn

Övriga tillsatser
3 ml mjölksyra (80 %), mäsken
1 krm jästnäring (White Labs), koktid 15 min
40 syrénblomsklasar, koktid 1 min

Jäst
1/2 rör White Labs Brettanomyces bruxellensis Trois (WLP644)

Kolsyrajäsning
5,8 g socker per liter öl för att kolsyra ölen

Data
Koktid 100 min
Flaskvolym: 10,1 liter
OG: 1,058
FG: 1,010
IBU: 31
EBC: 11
ABV: 6,4 %

Utförande
2014-05-18 Syrénblomsklasar av olika färg plockade, med allt ifrån vita till mörkt lila blommor. Blomklasarna sköljdes av och rensades från blad. Hela lägenheten doftade underbart denna morgon.
Ölet bryggdes och syrénen lades i en nätpåse som knöts ihop och stoppades ner i koket. Påsen med blommorna fick ligga kvar i vörten under kylning samt fick följa med ner i jäshinken.
2014-05-19 Påsen med syrénblommor lyftes upp ur jäshinken, där de nu fått ligga i 36 timmar.
2014-07-08 Torrhumlat.
2014-07-13 Buteljerad i champagneflaskor med kapsyl.

Resultat
Ölet hälls upp klart gyllengult med ett fast vitt skum. Kolsyranivån är lagom mousserande utan tendenser till att skapa flaskfontäner som förra satsen efter en tid på flaska. Antagligen tack vare den längre jästiden ölet fick denna gång.
I doften finner jag en tydlig och frisk doft av syrénblom och citrus. Smaken bjuder på en komplex blandning av syrénsaft, jord, svartpeppar, lätt grön kvist och en lång skön funkig eftersmak av örtig mjuk beska, kompost och stall. Munkänslan är spritsig, men ganska fyllig och efter en klunk känns munnen nästan oljig. Inga känningar av alkohol i smaken.
I början hade ölet lite väl mycket toner av grön kvist, men med tiden har den försvunnit och samtidigt har ölets bondgårdsfunk utvecklats vackert. Ett riktigt gott öl enligt min egen mening.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar