8 mars 2014

Chiliporter II

Japp, då var det dags för ett nytt försök att skapa en stabil porter med behaglig hetta i eftersmaken, som i detta fall kommer från chipotle och ancho, alltså samma som förra gången. Nu är dock skillnadnen att chilin tillsätts i koket istället för tinktur med bourbon som tillsattes i sekundären. I och med att förra satsen blev för het ska jag ta det försiktigt med chilin och har därför minskad mängden. Och är det ändå för låg hetta efter koket kan jag alltid tillsätta mer chili under sekundärjäsningen.

Malt
4000 g pale alemalt, Maris Otter
700g Caramunich III
550 g chokladmalt
300 g gotländsk rökmalt
100 g svartmalt

Mäskningsschema
Försockringsrast, 69,3 - 67,3 °C i 60 min
Utmäskning, 78,6 °C i 10 min

Humle
40 g Northern Brewer [10,60 %], koktid 60 min

Övriga tillsatser
16,5 ml CaCl2 (33% lösning), mäskvattnet
3,5 g NaHCO3, mäskvattnet
7 ml mjölksyra (80 %), mäsken
1 krm jästnäring (White Labs), koktid 30 min
5,7 krm MaltMagnus klarningsmedel, koktid 30 min
2,7 g torkad Chipotle, koktid 45 min
5,2 g torkad Ancho, koktid 45 min
20 g bourbonekflis, sekundären

Jäst
1 rör White Labs English Ale (WLP002) - 0,6 liter förkultur

Kolsyrajäsning
3,1 g socker per liter öl för att kolsyra ölen

Data
Koktid 75 min
Flaskvolym: 10 liter
OG: 1,092
FG: 1,036
IBU: 63
EBC: 131
ABV: 7,5 %

Utförande
2014-03-06 Förkultur satt.
2014-03-08 Bryggning. Chilin kärnades ur, stoppades i en humlekokpåse, slängdes ner i koket och togs upp då kylningen påbörjades.
2014-03-13 SG 1,036
Omtappning till damejeanne och tillsats av ekflis som först körts 20 minuter vid 150 °C i ugnen för sterilisering.
2014-04-04 Flasktappning.
 
 
Resultat
Ölet har en mörkt brun färg som i glaset ser kolsvart ut. Ett krämigt brunt skum bildas och får ligga kvar ganska länge.
Doften innehåller mörk choklad, en lätt rökighet, lite tjära och malt. Smaken bjuder på ungefär samma upplevelse där en komplex samling av choklad, kaffe, katrinplommon, rökighet, små toner av ek, maltighet och en viss beska samsas. Ihop med den eleganta hettan från chilin i slutet binds ölet ihop på ett fint sätt. Hettan är svag, men absolut kännbar och blir inte överdriven heller efter ett glas av ölet. Jag får säga att jag är nöjd med resultatet. Smakerna utvecklas under tiden som ölet får värmas upp i glaset.
Det finns såklart saker att slipa på och ni kan räkna med att det kommer fler försök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar