4 april 2015

Fatfyllning nr. 2

Vi har fått tag på ytterligare ett rödvinsfat på 225 liter, som ska fyllas gemensamt av hembryggare i Göteborgstrakten. Beställningen gjordes genom Thorslundskagge. Detta är ett fat ifrån Bordeaux och något av slotten Chateau David, Vensac, Chateau de Laurensanne eller St. Seurin de Bourg. Det är relativt nytömt, men vi valde ändå att bränna ur fatet med ett svavelljus och att skölja ur med 20 liter kokande vatten, som också fick stå och dra ett tag. Förhoppningsvis ska vi få ut tillräckligt med smak från fatet ändå.
Tanken är att först fylla fatet med ett icke-surt öl och vi kom fram till att en quadrupel skulle kunna bli intressant. Därefter kan vi fortsätta med mörka sura öl, och om vi på något sätt skulle få in brett eller bakterier i fatet redan vid första fyllningen så får vi väl köra på det.
Vi brygger efter ungefär samma recept, där bryggaren själv får välja en belgisk jäststam (saisonjäst är förbjudet) och vilket socker som ska användas i sin egen delsats på ca. 20 liter. Vi siktar på OG 1,090 - 1,100 och IBU 20-30 med en 60-minutersgiva.
Det verkar som att folk valt en del olika varianter av socker, där mörk kandisirap och mörkt muscavadosocker nog var mest populära. Jag valde en blandning av farinsocker och strösocker. Jästen för min del blir T-58 där jäsning får ske vid rumstemperatur. Den ihop med Safebrew Abbaye var det folk valt att jäsa med.

Malt
7000 g pale ale malt
400 g karamellmalt (90 EBC)
100 g Special X
100 g rostat korn (dehusked)
500 g farinsocker
300 g strösocker

Mäskningsschema
Försockringsrast, 68,2 - 64,8 °C i 60 min
Utmäskning, 69,8 °C i 10 min
Lakvatten, 80 °C


Humle
50 g Hallertauer Mittelfrüh [3,60 %], koktid 60 min

Övriga tillsatser
2 krm jästnäring (White Labs), koktid 15 min
1 krm protafloc (granulat), koktid 15 min

Jäst
1 paket Safbrew T-58 torrjäst

Kolsyrajäsning
6,6 g socker per liter öl för att kolsyra ölen

Data
Koktid 90 min
Flaskvolym: 22 liter
OG: 1,092
FG: 1,011
IBU: 16
EBC: 51
ABV: 10,8 %

Utförande
2015-03-12 Fatet har anlänt.
2015-03-29 Bryggning av min delsats. Sockret tillsattes då 20 minuter återstod av koket.
2015-04-02 Fyllning av fatet (till vänster i bild) med ca. 120 liter öl.
I och med att vi fyllt fatet på ganska kort varsel, så hann inte alla brygga sin delsats innan fyllningen. Därför kommer fatet få stå halvfullt ett tag. Nu när det inte är ett suröl vi fatlagrar borde acetobakter och Brettanomyces vara långt borta och därför bör inte heller en luftficka i fatet spela så värst stor roll.
Därefter blåste vi ner lite koldioxid för att undvika oxidation av ölet samt tillväxt av annat än Saccharomyces. Fatet förslöts med en silikonplugg och vattenlås.
2015-09-05 Ett smakprov togs ur fatet. Ölet smakar mycket rödvin och en del alkohol, men inte så mycket fat. En pellicle har bildast i fatets öppning, vad detta leder till får vi se.
2016-01-23 Första uttaget ur Eva och 100 liter buteljerades.

Resultat
Ett lattefärgat skum byggs upp och ölen har en klar rödbrun färg. Doften är fin med vinösa inslag och en del rödvin, men också malt och karamell. Kolsyranivån är mjuk och tillsammans med en fyllighet blir ölet väldigt lent. Även i smaken finns fattoner och rödvin, men också lite skumbanan, nejlika, lite torkade plommon, knäckebröd, en örtighet och ett litet stallfunk som avslutar snyggt och gör ölen komplex. Tyvärr är det också en liten smak av alkohol. I helhet ett trevligt öl, som jag tror kan bli väldigt gott med tiden. Dessa flaskor ska definitivt få stå ett tag.

3 kommentarer:

  1. Hej igen.
    Jag undrar lite vad går de begagnade vinfaten på? De nya faten är rätt dyra men jag förstår det att begagnade är billigare?
    MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. I och med att jag inte varit aktiv in inköpet och att vi delat på alla kostnader, så har jag dålig koll på vad fatet i sig kostade. Det varierar också en hel del mellan olika fat, så enklast är om du frågar försäljaren.
      / Carl

      Radera
    2. Ok tack. Jag har kollat runt lite och hittat allting från 2200 och 6000.

      Radera