22 mars 2015

Suurlemoen

Inte helt oväntat kanske, men här kommer nästa Gose!
Redan i januari gjorde jag en sats saltinlagda citroner enligt ett klassiskt marockanskt recept. De har nu stått och gottat till sig och är färdiga att användas. Åsikterna verkar gå isär angående om citronerna fermenteras under tiden eller om det helt enkelt bara handlar om en inläggning. I vilket fall har min burk med citroner haft en gasutveckling, så någonting har ju skett där inne. Om dessa mikroorganismer har någon påverkan på jäsningen av ölet blir intressant att se.
Normalt sett används citronerna som tillbehör till marockanska grytor där de ger en lätt syra och sälta, men framför allt en enorm arom av citrus jag aldrig tidigare träffat på. Min tanke med de inlagda citronerna är att de ska bidra med sältan i gosen samt förhoppningsvis en del av den påtalade aromen. Inget havsvatten denna gång alltså!
För att ännu tydligare poängtera det nordafrikanska ursprunget av detta öl, kommer couscous användas som kolhydratkälla.
Om ytterligare någon krydda åker ner i ölet vet man aldrig heller. Mynta, spiskummin, paprika känns lockande...

Malt
1200 g pilsnermalt
1000 g vetemalt
200 g couscous

Mäskningsschema
Försockringsrast, 66,6 - 64,2 °C i 60 min
Utmäskning, 78,8 °C i 10 min

Humle
10 g Hallertauer Mittelfrüh [3,60 %], koktid 60 min

Övriga tillsatser
1 krm jästnäring (White Labs), koktid 15 min
5 ml mjölksyra (80 %), mäsken
8,0 gram krossade korianderfrön, koktid 15 min
4 st saltinlagda citroner, sekundären

Jäst
0,5 dl mjölksyrabakteriekultur
1 paket Safeale US-05

Kolsyrajäsning
6,0 g socker per liter öl för att kolsyra ölen

Data
Koktid 60 min
Flaskvolym: 10 liter
OG: 1,049
FG: 1,017
IBU: 8
EBC: 7
ABV: 4,4 %

Utförande
2015-03-22 Bryggning av ölet. Couscous tillsatt till mäsken.
Kylning till 33 °C efter koket. Vörten hälldes i en koldioxidfylld jäshink och mjölksyrabakteriekulturen tillsattes.
2015-03-25 Rehydrerad torrjäst tillsatt.
2015-04-06 SG 1,013.
De inlagda citronerna hackades i mindre bitar och skjutsades ner i ölet. Någon skopa av det salta spadet fick också följa med.
2015-04-26 Buteljering.
 
Resultat
Ölet har en trevligt grumlig ljusgul färg med ett vitt skum som snabbt dör bort. Mycket citron finns i aromen som nästan känns artificiell. Sältan är tydlig, men inte överdriven trots att en del tyckt att salthalten kunnat vara lägre. Syran är påtaglig och lagom för stilen. Överlag en rolig och uppfriskande öl, som är ganska enkel i sina smaker.
Jag kan tillägga att den fungerade ypperligt till grillade revben med marockanskt tema.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar