22 november 2015

Moeder funker

Eftersom att mitt tidigare försök att skapa ett öl inspirerat av Brekeriet Rosso med röda vinbär misslyckades görs nu ett nytt försök. Skillnaden är att jästen kommer denna gång direkt ifrån White Labs förpackning, så att en ren jäststam tillsätts.

Malt
2100 g pale ale malt
300 g havregryn

Mäskningsschema
Försockringsrast, 69,2 - 65,9 °C i 60 min
Utmäskning, 77,6 °C i 10 min

Humle
10 g Northern Brewer [9,00 %], koktid 60 min

Övriga tillsatser
4 ml mjölksyra (80 %), mäsken
1 krm jästnäring (White Labs), koktid 10 min
2100 g röda vinbär, sekundären

Jäst
White Labs Brettanomyces bruxellensis Trios Vrai (WLP648) - 1,0 liter förkultur

Kolsyrajäsning
6,8 g socker per liter öl för att kolsyra ölen

Data
Koktid 60 min
Flaskvolym: 11,9 liter
OG: 1,050
FG: 1,007
IBU: 20
EBC: 8
ABV: 5,7 %

Utförande
2015-11-15 Förkultur satt.
2015-11-22 Bryggning. Intressant att se en sådan skillnad i effektivitet jämfört med förra försöket, det om något visar hur svårt det är att återskapa ett öl. Vörten syresattes endast genom att jäshinken skakades om ordentligt, ingen vispning framöver alltså.
2015-12-22 SG 1,008. Doftar lätt fruktigt av päron och honungsmelon med inslag av stall och unrinoar. Smaken innehåller torr fruktig profil med en del funk i samma stil.
Tinade röda vinbär tillsattes.
2016-01-30 Buteljering.

Resultat
Ölet har en klar ljusröd färg med trevlig kolsyrahalt som bygger upp ett fylligt vitt skum, som sedan sjunker ihop till en rand längs glasets kant efter ett tag. Doftar funkigt av stall, blött hö, päron och svartpeppar. Smaken är frisk med en liten syra, samma stallfunk, röda vinbär som blir ganska vinösa. En del vetedeg finns också i smaken, vilken inte verkar försvinna med tiden. Trevlig, men ingen klockren kombo av brett och frukt.
Ölet ställdes ut i Amylases sommarölsträff 2016 och hamnade på en 23:e plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar