4 januari 2014

Brettad Tripel

Flera ljusa belgieninspirerade öl med brettanomyces jag provat har varit väldigt goda, och jag tänker då på öl som The Lost Abbey Saint's Devotion, Boulevard Brewing Brett Saison, Brekeriet Saison och Orval. Så nu tänkte jag göra ett försök till att efterlikna det dessa öl har gemensamt, vilket i mitt tycke är en frisk brettighet med stalltoner, halm, övermogna frukter, nejlika, m.m. och en lätt munkänsla som ändå blir fyllig av alla komplexa smaker. Planen är att brygga en vört med stor andel dextriner, så att bretten har något att knapra på efter att saccharomyces-jästen gjort sitt. Jag kommer att hälla bottensatsen från en flaska Saint's Devotion för att få brettanomyces i mitt öl. Eftersom att bretten jobbar långsamt, så kommer denna öl få stå på jäsning i en glasdamejeanne flera månader, så det här blir ett långvarigt projekt.

Malt
2800 g pale ale malt
500 g fiberberikade havregryn
400 g puffat vete
250 g munichmalt
120 g ambermalt

Mäskningsschema
Försockringsrast, 66,8 - 63,9 °C i 60 min
Utmäskning, 77,7 °C i 10 min

Humle
15 g East Kent Golding [6,00 %], koktid 60 min
10 g Northern Brewer [10,60 %], koktid 15 min
30 g East Kent Golding [6,00 %], koktid 5 min

Övriga tillsatser
1 krm jästnäring (White Labs), koktid 15 min
4,5 krm Maltmagnus klarningsmedel, koktid 15 min
5 ml mjölksyra (80 %), mäsken

Jäst
1 rör White Labs Abbey Ale (WLP530)
Bottensatsen från en 375 ml flaska Lost Abbey Saint's Devotion

Kolsyrajäsning
6,0 g socker per liter öl för att kolsyra ölen

Data
Koktid 90 min
Flaskvolym: 10 liter
OG: 1,071
FG: 1,015
IBU: 32
EBC: 13
ABV: 7,5 %

Utförande
2014-01-04 Bryggning.
2014-04-18 Flasktappning.
Tyvärr lite för högt FG. Jag hade viljat ha ölen torrare. Med lite tur kanske det kommer med tiden då bretten jobbat sig igenom sockret, men då måste jag också vara aktsam för flaskbomber.
 
 
Resultat
Efter flasktappningen insåg jag att mitt val av saccharomyces inte var helt lyckat då den producerat päronaktiga estrar jag inte hade i åtanke vid bryggningen av ölet och det gick helt enkelt inte bra ihop med bretten, som jag dock var nöjd med.

Kolesyranivån är lite låg, men stiger förhoppningsvis med tiden då bretten jäser ut det sista sockret i ölet. Doften är trevligt brettig med toner av stall, örter och päron. Och den har en smak som börjar trevligt med frisk citrus, svartpeppar, stall och en lätt beska som övergår i en lite kvalmig och obekväm smak av hö, återigen päron och en viss vetedegston.
Just brettkaraktären är jag riktigt nöjd med, och den påminner verkligen om grundölet. Dock inser jag nu i efterhand att valet av saccharomyces var fel, och att jag nog egenetligen snarare var ute efter att göra en saison.
Det mesta av ölet serverades på Amylases sommarölsträff den 14 juni 2014, där den verkade uppskattas av folket. 6 liter öl gick åt och hamnade på en 15:e plats bland 41 utställda öl, inte helt illa pinkat tycker jag. Nu när flaskorna fått stå ett tag till så hade kolsyranivån ökat lite, vilket gjorde att ölet kändes fräschare ihop med att estrarna lugnat sig en del. Med tiden kan den säkert bli rätt så trevlig.

Med tiden har brettkaraktären utvecklat ytterliggare medans estrarna lugnat ner sig. Dock har kolsyranivån hållit sig stabil, om än dock lite för låg. Hur som helst föredrar jag den faktiskt som lite äldre så de funkiga smakerna får ta mer plats,

2 kommentarer:

  1. Det blir nog normal andel dextriner med den mäsktemperaturen, och det är nog lika bra det. Du kommer säkert få en tydlig brettkaraktär i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Låter bra i så fall.
    Det kanske inte behövs särskillt mycket dextriner för att få smak av brett?

    SvaraRadera