22 december 2013

Pseudolambik 2A, 2B & 2C

Efter att ha provat ett par andra hembryggda pseudolambikar, så har jag blivit frälst. Det här är grejen! Så nu har jag planerat att brygga pseudolambikar med jämna mellanrum i och med att det tar en sån jädra tid att få dem färdiga. Planen är att brygga 3 gånger om året, så att jag kontinuerligt kommer ha en "ny" suröl att prova.

Malt
3000 g pilsnermalt
400 g puffat vete
300 g munichmalt
500 g maltodextrin

Mäskningsschema
Försockringsrast, 70,5 - 68,1 °C i 75 min
Utmäskning, 85,0 °C i 10 min

Humle
16 g Fuggles [4,80 %], koktid 100 min

Övriga tillsatser
5 ml mjölksyra (80 %), mäsken
1,5 krm jästnäring (White Labs), koktid 15 min
40 st älgörtsblomklasar, sekundären
1500 g röda krusbär, sekundären
45,0 g rooibos-te, sekundären i 6 timmar

Jäst
Bottensatsen från en 375 ml flaska Girardin Gueuze Black Label
Bottensatsen från en 375 ml flaska Tilquin Oude Gueuze á l'Ancienne
Bottensatsen från en 375 ml flaska Cantillon Gueuze 100% Lambic Bio
1 krm Safbrew F2 torrjäst

Kolsyrajäsning
7,5 g socker per liter öl för att kolsyra ölen

Data
Koktid 100 min
Flaskvolym: 15 liter
OG: 1,068
FG: 1,025
IBU: 11
EBC: 8
ABV: 5,7 %

Utförande
2013-12-22 Bryggning.
Vörten fördelades jämnt mellan tre glasdamejeanner, det vill säga 5 liter vört i varje damejeanne. Dessa namnges så länge 2A, 2B och 2C.
Torrjästen rehydrerades i 1 dl 30 °C kranvatten i 10 minuter, och vätskan fördelades sedan lika mellan de tre glasdamejeannnerna.
I sats 2A hälldes bottensatsen från Girardinen.
I sats 2B hälldes bottensatsen från Tilquinen.
I sats 2C hälldes bottensatsen från Cantillonen.
OG blev högt över vad jag tänkte mig den här gången, men samtidigt vill jag inte späda ut ölen, så jag får helt enkelt hålla tummarna för att det ändå blir bra med en suröl på över 8 % ABV.
2014-03-11 Bottensatsen från en 375 ml flaska Fabrikör Ekstedts Citrik hälldes i 2A eftersom att jäsningen avstannat.
2014-03-22 Bottensatsen från en 750 ml flaska Hanssens Oude Gueuze hälldes i 2C för att ge ölet mer syra.
2014-04-14 Bottensatsen från en 375 ml flaska 3 Fonteinen Intense Red hälldes i 2C.
2014-07-08 Älgörtsblommor plockades, sköljdes av och kokades under lock i 60 sekunder i 1 dl vatten. Efter avsvalning tillsattes det hela till 3 liter av sats 2B.
2014-07-12 Blommorna silades bort från sats 2B, som buteljerades med FG 1,027.
2014-07-17 Tinade krusbär tillsattes till 4 liter av sats 2C.
2014-08-10 Bottensatsen från en 375 ml flaska 3 Fonteinen Intense Red hälldes i 2A.
2014-09-15 Buteljerade 2 liter av sats 2A naturell.
2 liter av sats 2A smaksattes med Rooibos-te. Teet lades i en humlekokpåse, som fick ligga i ölet under 6 timmar i rumstemperatur. Därefter buteljerades även detta öl.
2014-10-12 Buteljerade sats 2C med krusbär. Hade jäst ner till 1,021.

Resultat
De sex varianterna provades årsgamla med Mankers surisar.
Från vänster till höger i bild har vi lambik med rooibos (sats 2A), naturell lambik (sats 2A), lambik med älgört (sats 2B), naturell lambik (sats 2B), lambik med röda krusbär (sats 2C) och slutligen naturell lambik (sats 2C).
I denna sats kände vi alla olikheter mellan de neutrala lambikarna. Intressant att det kan bli så pass stor skillnad bara beroende på vilka bryggeriers bottensatser som används.
Den i princip gemensamma favouriten av de neutrala lambikarna var sats 2A som hade en välbalanserad smak av funkigt stall, gammal handduk och äpple samt en fin syra utan vetedegstoner eller vinäger.
Vi hade blandade tankar kring sats 2B. Själv tyckte jag att det var den sämsta av de tre, med lite väl funkiga toner av kattmat, blött hö, pilsnermalt och päron samt en aningen lägre syra. Dock verkade surisarna uppskatta denna variant som de påstod smakade ädelrötade druvor.
Sats 2C hade den högsta syran, som också kändes lite rivig och eventuellt lite acetisk. Jag hittade toner av blött gräs, ek och vanilj, trots att ingen ek använts.

När det kommer till de smaksatta lambikarna hade vi återigen skilda åsikter.
Dock var alla överens om att lambiken med rooibos var överlägset bäst. Den hade läckra toner av just rooiboste där jag fann hibiskus, rosor, jord, snus, massvis med rabarber och en bra syra där lätta tanniner avslutade fint. Jag trodde att teet skulle ge mer färg åt ölet, men det blev knappt någon skillnad.
Lambiken med älgört var det bara jag som uppskattade. I mina ögon doftade och smakade den verkligen älgörtssaft och som blommande älgört gör på sommaren. Smaken är svår att beskriva, men ska jag försöka är det någon blandning av fläderblom, grönt te och äpple. Det hela avslutas med en lite udda torr eftersmak som känns vegetabilisk. Surisarna däremot tyckte att det här var den sämsta av de smaksatta lambikarna, med väldigt mycket fenoler och bränt gummi.
Surisarna verkade uppskatta lambiken med krusbär, medans jag tyckte att den var helt förfärlig. Det var den suraste av alla delsatserna, med doft av cigarrfimp i urinoar, stall och kändes nästan lite acetisk. De vegetabiliska skaltonerna från krusbären slog igenom ganska mycket, vilket gjorde ölen kärv.

Det var kul att se en så stor variation mellan de naturella lambikarna. Jag trodde faktiskt inte att det skulle bli så stor skillnad bara genom att använda olika bottensatser.
Förvånansvärt nog jästes inte maltodextrinet ut, vilket resulterade i en normal alkoholhalt för stilen. Det är jag glad för nu i efterhand, speciellt eftersom att ölen inte känns söta. Eventuellt lite fylligare än normalt, men det skadar verkligen inte. I fortsättningen ska jag inte dosera något maltodextrin i lambikar.
Alla öl hade en mjuk kolsyra, som jag tyckte var lagom. Den här mängden socker för kolsyrajäsning verkar således optimal.
Inga vetedegstoner fanns i någon av ölen, som jag i och för sig inte smakat på direkt efter buteljering.
När det gäller de smaksatta lambikarna kan vi konstatera att rooibos var en klockren kombination, medans krusbär verkar vara svåranvända. Samma sak har jag erfarit från andra öl med krusbär. Frågan är om det hade blivit bättre om krusbären passerades så att skalen inte följer med. Det är nog inget jag kommer prova dock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar